X

הפרי הקסום הזה יכול לרפא את מערכת העיכול שלכם

הן קטנות, חמצמצות, אפשר לשלב אותן בסלטים, במוזלי או בדברי מאפה – ויש להן כוח-על לרפא את בעיות העיכול ובעיות נלוות שנגרמות מהתזונה הלא בריאה שלנו

בחורה מחייכת מעל קערת חמוציות. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית ideogram

מלבד השם הלא מאוד מזמין שלהן, חמוציות הן דווקא פרי מומלץ מאוד – עד כדי כך שמחקר חדש טוען שהוא יכול לרפא בעיות במערכת העיכול. איך ולמה זה קורה נלמד בעזרת Claude.

צוות של שמונה חוקרים מהמכון לתזונה ומזון פונקציונלי באוניברסיטת לאוול מהמחוז דובר הצרפתית של קנדה, קוויבק, התמקד בתמציות חמוציות שנמכרות בחנויות, ועשירות בנוגדי חמצון וסיבים פרה-ביוטיים מיוחדים. הם ביקשו מ-28 משתתפים בריאים לקחת את התמצית במשך 4 ימים – וגילו שזה מספיק לחולל שינוי מדהים במערכת העיכול שלהם.

כפי שפרסמו בכתב העת npj Biofilms and Microbiomes, צריכת תמצית החמוציות שינתה באופן משמעותי את איזון חיידקי הקיבה של המשתתפים, תוך העלאת ריכוז החיידקים ה"טובים" והפחתת החיידקים ה"רעים" הנגרמים על ידי התזונה המערבית הטיפוסית. "דיאטה זו משנה את המיקרוביוטה, גורמת לדלקת ברירית ופוגעת בשלמותו של מחסום המעיף המשחק תפקיד מפתח בהגנה על הגוף מחיידקי מעיים", מסביר איב דז'ארדן, פרופסור באוניברסיטת לאוואל והמחבר הראשי של המחקר. "שינוי במחסום המעי מאפשר מעבר של [רעלנים חיידקיים] לגוף (...) ומהווה גורם מכריע בדלקות ומחלות מטבוליות".

החוקרים דיווחו על עליה של רמות של חיידקים פרוביוטיים מסוג Bifidobacteria, שדחקו פתוגנים כמו Bacteroides, גידול באוכלוסיות חיידקים מייצרי בוטיראט גדלו, מה שמגביר אנטי-דלקתיות והעלה את רמות הבוטיראט בדם/צואה בעוד שהאצטט הדלקתי ירד.

"הדלקת המתמדת [מרעלני מעיים] יכולה להוביל למספר מחלות כרוניות, כולל סוכרת ומחלות לב וכלי דם – אבל נראה שחמוציות משחזרות סביבת מעיים בריאה יותר ופחות דלקתית", אומר דז'ארדן.

אמנם, יש צורך במחקר נוסף על מינון אופטימלי, אך העובדה שצריכת חמוציות קצרת-טווח הובילה לשינוי כל כך חיובי במעיים היא יוצאת דופן. נראה שהפרופיל התזונתי הייחודי של חמוציות הופך אותן למזון פונקציונלי מבטיח לבריאות מערכת העיכול.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר