בדקה ה-90: שיגור החללית של בואינג בוטל בגלל תקלה מוזרה

כשעתיים לפני שהחללית "סטארליינר" הייתה אמורה להמריא לתחנת החלל הבינלאומית עם שני אסטרונאוטים על סיפונה, השיגור נדחה • הסיבה: תקלה באחד החלקים של רקטת ה"אטלס V" • ולמה המשימה הזו כה חשובה?

סטארליינר על כן השיגור. ההמראה בוטלה רגע לפני. צילום: אי.פי

רגע לפני ההמראה, השיגור בוטל: כשעתיים לפני שהחללית סטארליינר (Starliner) של חברת בואינג הייתה אמורה להמריא הלילה (שלישי) למשימת החלל המאוישת הראשונה שלה – השיגור בוטל. נאס"א ובואינג הודיעו היום כי נכון לעכשיו, ניסיון השיגור הבא לא יקרה לפני יום שישי, 10 במאי.

החללית, שתוכננה ונבנתה על ידי בואינג במטרה להתחרות בחללית Crew Dragon של חברת SpaceX, הייתה אמורה כאמור להמריא עם שני אסטרונאוטים על סיפונה מתחנת החלל קייפ קנוורל שבפלורידה הלילה, אך בעיה שהתגלה באחד השסתומים על רקטת "אטלס V", שאמורה לקחת את החללית מחוץ לאטמוספירה, אילצה את החברה לעצור את השיגור עקב חשש בטיחותי.

אחת מטיסות הניסוי הלא מאוישות של סטארליינר. האם המאוישת תצליח?// צילום: רויטרס

לדבריו של טורי ברונו, מנכ"ל United Launch Alliance שהייתה אחראית על בניית הרקטה, "השסתומים האלו יכולים להתחיל 'לזמזם' בעת פתיחה וסגירה מהירה שלהם, וזה בסדר. יחד עם זאת, יותר מדי מה'זמזום' הזה עלול להצביע על כשל של השסתום, וזה לצערנו מה שהוביל לדחייה של השיגור. כעת עלינו לבדוק האם יש צורך להחליף את החלק הזה או לא".

למה המשימה הזו כה חשובה

משימה זו, שזכתה לכינוי "טיסת מבחן", היא אבן דרך מרכזית בשיתוף הפעולה בין סוכנות החלל האמריקנית לבין חברת בואינג. סטארליינר צפויה להצטרף ל-Crew Dragon של SpaceX ולהיות חלק מהתוכנית של נאס"א לפיתוח תעופת חלל מסחרית-פרטית ולהשתמש בה לצרכיה.

מבט מקרוב על החללית סטארליינר של חברת בואינג. תקלה בשסתום מנעה את השיגור, צילום: אי.אף.פי

למה לצפות

אם הכל ילך לפי התוכנית וסטארליינרק תמריא לחלל, היא צפויה לצאת מהאטמוספירה ולהתנתק מהרקטה שלה, להפעיל את המנועים ולצאת למסע של 24 שעות בדרך אל תחנת החלל הבינלאומית.

שני האסטרונאוטים יבלו כשבוע על סיפונה של תחנת החלל, יחד עם הצוות שכבר נמצא בה, כאשר חללית הסטארליינר עוגנת בחוץ. לאחר מכן, השניים יחזרו לכדור הארץ על סיפונה של אותה החללית, שצפויה לנחות באחד מכמה מקומות ייעודיים ברחבי דרום מערב ארה"ב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר