"הזמן הראה שהיטלר צדק": זינוק של עשרות אחוזים בתכנים האנטישמיים ברשתות

בעקבות 7 באוקטובר, תועדה עלייה חדה בקריאות להשמדת ישראל והשוואתה לגרמניה הנאצית • ציוץ בולט כלל את תמונתו של היטלר לצד תמונה משחרור בוכנוולד, בו השתמש הנשיא הרצוג בנאומו ביד ושם • התנועה למאבק באנטישמיות ברשת: "השוואות מזלזלות שמשמרות נרטיב מזיק"

דו"ח האנטישמיות השנתי של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד השמצה: "חשש לעתיד החיים היהודיים במערב" // אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד השמצה

צונאמי של שנאה: עליה של עשרות אחוזים בקריאות להשמדת ישראל והשוואתה לגרמניה הנאצית ברשתות החברתיות - כך עולה מדו"ח חדש של התנועה למאבק באנטישמיות ברשת. הדו"ח יוצג היום (שלישי) בוועדת העלייה והקליטה והתפוצות בכנסת, במסגרת דיון חירום בנושא האנטישמיות בקמפוסים ברחבי העולם.

הועלה ב-10 לנובמבר 2023 לאינסטגרם. פלטפורמת המדיה החברתית לא הסירה את התוכן., צילום: ללא

"בעקבות האירועים הטראגיים סביב הטבח ב-7 באוקטובר, תועדה עלייה מדאיגה של תכנים המשווים בין ישראל לגרמניה הנאצית ברשתות החברתיות", מציינים בתנועה למאבק באנטישמיות ברשת.

"השואה צדקה"

"השוואות אלה, שלרוב נושאות גוון אנטישמי, לא רק מזלזלות בזוועות השואה, אלא גם משמרות סטריאוטיפים ונרטיבים מזיקים".

"ישראל היא גרמניה הנאצית החדשה 2.0. כבר אין ספק". הרשת החברתית לא הסירה את התוכן הנ"ל., צילום: ללא

"דימויי השואה מנוצלים במכוון לעורר דברי שנאה. אלו אשר רוחשים עוינות ליהודים מבינים כי העלאת טראומת השואה יכולה להגביר את ההשפעה של תוכן שנאה ולעורר עוינות נוספת כלפי העם היהודי", צויין עוד בדו"ח, שבוחן את התוכן האנטישמי שקשור לשואה בין 23 בינואר ל-7 באפריל.

צוות הניטור של הארגון הבחין בעלייה מתמדת במדיה החברתית של הצדקת השואה. חלק ניכר מהתוכן עדיין ניתן לצפייה, למרות דיווחים חוזרים ונשנים לרשתות החברתיות. כך, השווה גולש את ישראל לדאעש וכתב "השואה צדקה".

הציוץ האנטישמי שהשתמש בתמונה בה מופיע נפתלי פירסט, צילום: ללא

ציוץ בולט אחד כלל את תמונתו של היטלר לצד תמונה של קורבנות השואה במחנה ההשמדה בוכנוולד, אותה תמונה בה השתמש הנשיא הרצוג בנאומו ביום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם.

"זהו פסיכולוגיה מהותית יהודית," נכתב בציוץ האנטישמי שעלה לרשת X ב-28 בדצמבר 2023. "הזמן הראה שהיטלר צדק. הלוואי ואללה יתן לעולם עוד היטלר. אמן".

"הזוועה של העבר חזרה ובלבוש חדש",

בתמונה האייקונית שצולמה במחנה ההשמדה הגרמני מיד אחרי השחרור, מופיע נפתלי פירסט, בן ה-12, אסיר מספר 14026-B, כשהוא שוכב על הדרגש העליון, מביט קדימה. ב-7 באוקטובר, נכדתו, מיקה, התחבאה במשך כיממה בממ"ד בקיבוץ כפר עזה יחד עם בן זוגה אסיף ובנם בן השנתיים נטע. קרוביהם וחבריהם, בהם אימו של אסיף, תמי, ובן זוגה, איתן – נטבחו.

"היטלר עשה את הדבר הנכון"

פוסט אחר, שכן הוסר לאחר דיווחים רבים, הציג תמונה של ילדים בשואה לצד מבנים הרוסים בעזה ובו נכתב "אחרי שראיתי את מה שהישראלים עשו לפלשתין, התחלתי לחשוב שאולי באמת היטלר כן עשה את הדבר הנכון".

נפתלי פירסט שהוזכר בנאום הנשיא, צילום: ללא

רבים מהפוסטים והציוצים, בדגש על רשת טוויטר, נותרו באוויר, אף שהם כוללים תוכן אנטישמי מובהק. כך, פורסם ציוץ שבו נכתב "היטלר לא עשה שום דבר רע", לצד סרטון של הצורר הנאצי.

ציוץ אחר, בספרדית, השווה בין נאצים לחיילי צה"ל ולא הוסר. ציוץ נוסף משווה בבוטות בין ישראל לנאצים ובו נכתב "ישראל היא מדינה נאצית יהודית. צה"ל מורכב משלושה ארגוני טרור יהודיים", ולא הוסר.

התנועה למאבק באנטישמיות ברשת (FOA) עומדת בחזית של המאבק, המשלבת ניטור והסרת תכנים אנטישמיים, תוכניות חינוכיות, שיתופי פעולה בינלאומיים, הסברה וטכנולוגיה מתקדמת. הארגון מכשיר מתנדבים, עוקבים ומנטרים את התכנים ברשתות החברתית ומעלים מודעות בנוגע לנזק הסכנה הנגרמת מהשנאה המקוונת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר