במשקל כ-10 גרם: צפו בציפור השיר הנדירה שתועדה בישראל

עלווית כהה תועדה לאחרונה בפארק הצפרות "ראש ציפור" שבגני יהושע, בפעם השלישית בלבד מאז הקמתו • אוכלוסייתה נמצאת בעיקר במזרח אסיה, אך ייתכן שהיא הגיעה ארצה יחד עם אוכלוסייה מסיביר שנדדה לאפריקה דרך ישראל

עלווית כהה שתועדה בפארק "ראש ציפור". צילום: רן נתן

תיעוד מפתיע: עלווית כהה, ציפור שיר קטנה ונדירה מאוד בישראל, נצפתה בשבוע שעבר בפארק הצפרות "ראש ציפור" שבגני יהושע. זו התצפית השלישית בשלוש השנים וחצי האחרונות שבה הציפור הזו נראית בפארק, שהפך בכך למוקד הצפרות לאתר שבו נצפו הכי הרבה עלוויות כהות בארץ.

הציפור אותרה על ידי בני הזוג סילבי וארז ברוך בזמן שאלה טיילו בפארק, המשמש כאחד ממוקדי הצפרות המרכזיים של רשת כנפי קק"ל.

לא ציפור שרואים בכל יום בארץ. העלווית הכהה, צילום: רן נתן


הפעם הראשונה שבה העלווית הכהה נצפתה בפארק הייתה באוקטובר 2020, אז היא טובעה במקום על ידי ירון צ'רקה, הצפר הראשי של קק"ל. חצי שנה אחר כך, באפריל 2021, נצפתה עלווית כהה נוספת. "'ראש ציפור' מוכיח את עצמו כאתר עצירה חשוב עבור ציפורי השיר הנודדות", אמר צ'רקה. "שיתוף הפעולה עם חברת גני יהושע מאפשר לנו לחבר ציבור גדול מאוד של תושבי המרכז לעולם העשיר של ציפורי ישראל, ותורם באופן משמעותי מאוד לאיכות החיים ולשמירה על הטבע הישראלי".

הציפור הקטנטונת הזו שוקלת כ-10 גרם בלבד. אוכלוסייתה נמצאת בעיקר במזרח אסיה, אך ייתכן כי אוכלוסייה מסיביר נדדה לאפריקה בנתיב של מערב אירופה, כשחלקו עובר גם דרך ישראל.

סיור בפארק "ראש ציפור" // כתב: אסף הדר, צילום: משה בן שמחון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר